Telefon  +48 697 526 052

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Na czym polega umocnienie nabrzeży w portach?

Chociaż jeziora i morze kojarzą się większość z nas z wakacyjnym relaksem, zapominamy, że woda jest potężnym żywiołem. Morskie fale w ciągu jednej nocy potrafią odebrać miastu sporą plażę, a podmycie skalistego klifu tak, by zawalił się do wody, to dla nich kwestia czasu. Woda nie oszczędza też nabrzeży w portach. Inżynierowie na całym świecie na bieżąco kontrolują te miejsca, by były one bezpieczne zarówno dla statków, jak i pracujących w portach ludzi. Jak umacnia się nabrzeża, by porty nie poddawały się działaniu wody? O tym opowiemy w dzisiejszym wpisie.

Systemy umocnień nabrzeży

Możemy wyróżnić wiele różnych systemów umocnienia nabrzeży. Do najpopularniejszych z nich należą gabiony z siatki wypełnionej kamieniami, płyty betonowe połączone w materace, wylewki betonowe czy materace geotekstylne. Jedną z metod zabezpieczenia nabrzeży jest też rozkładanie zapór z gwiazdobloków. Czasami inżynierowie zmuszeni są do wykonywania nietypowych elementów z betonu zbrojonego – wszystko po to, by dobrać jak najskuteczniejszą technikę ochrony nabrzeża. Co roku w portach przeprowadzane są inspekcje umocnień dna w rejonach nabrzeży, dzięki czemu stan zabezpieczeń w portach można na bieżąco kontrolować, a w razie potrzeby – dokonywać napraw. Podczas corocznych inspekcji sprawdza się m.in. głębokość w danym porcie, korzystając ze specjalistycznej sondy.

Skąd wiadomo, jak dużą część nabrzeża należy umocnić?

Skąd inżynierowie wiedzą, ile umocnienia nabrzeży jest potrzebne w danym porcie? Wynika to z odpowiednich obliczeń. Zazwyczaj przeprowadza się analizę nawigacyjną dla największego statku, który cumuje w danym porcie. Na podstawie symulacji manewrów, jakie może on wykonywać, ocenia się wielkość nabrzeża, które wymaga umocnienia. Dla przykładu, nabrzeże w Porcie Gdańskim ma długość ponad 21 000 m i maksymalną głębokość 15 m, a w Porcie Gdynia – prawie. 18 000 m.